اهداف این جایزه به شرح زیر است:
· افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت کیفیت و ضرورت توجه بیش از پیش به آن در سطح جامعه.
· حرکت به سوی نظام مدیریت کیفیت جامع با در اختیار قرار دادن یک متدولوژی علمی.
· امکان خودارزیابی نظاممند توسط سازمانها و شناخت نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود با تمرکز بر کیفیت محصول در انجام کارها
· امکان مقایسه با سایر شرکتها در بخش رویکردها و شاخصهای نتایج
· امکان شناسایی دستاوردهای موفق سازمانها در زمینه بهبود کیفیت و معرفی آنها به سایر سازمانها بهمنظور الگوبرداری و ترویج این دستاوردها با استفاده از امکانات رسانهای و مراسم جایزه
· ایجاد انگیزه رقابت در سازمانها برای بهبود دائمی کیفیت (بهرهوری محصولات و خدمات تولیدی و فرآیندها)